Vnitřní řád ordinace praktického lékaře pro děti a dorost Medima s.r.o., Žižkova 1311, Český Brod.

Tento vnitřní řád je platný od 1. července 2025. Upravuje organizaci poskytování zdravotní péče v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost.

Vnitřní řád je závazný pro všechny pacienty, jejich zákonné zástupce a další osoby, které pacienty do ordinace doprovází. Všechny tyto osoby jsou povinny se s vnitřním řádem seznámit a řídit se jím.

V ordinaci poskytujeme zdravotní péči osobám od narození do 19 let věku. Registrovaným pacientům poskytujeme preventivní péči včetně očkování a diagnostickou a léčebnou péči. Pacientům neregistrovaným poskytujeme pouze akutní diagnostickou a léčebnou péči.

Souhlas s poskytnutím zdravotních služeb

Zdravotní péče je poskytována na základě informovaného souhlasu pacienta, jeho  zákonného zástupce dítěte, popř. nezletilého pacienta, pokud to zákon umožňuje.

Odmítnutí péče musí být zaznamenáno do zdravotnické dokumentace.

Povinnosti pacienta

Pacient i jeho doprovod jsou povinni

  • dodržovat diagnostický a léčebný postup stanovený lékařem,
  • pravdivě informovat sestry a lékaře o zdravotním stavu pacienta, včetně informací o přenosných onemocněních, o péči poskytnutém jinými poskytovateli, o užívaných lécích, případně návykových látkách,
  • respektovat pokyny zaměstnanců ordinace
  • ma vyzvání zaměstnance ordinace předložit průkaz totožnosti a průkaz pojištěnce vydaný zdravotní pojišťovnou
  • chovat se dle zásad slušného chování k personálu ordinace i ostatním pacientům.

Pořizování audio a video záznamu v ordinaci je možné výhradně se souhlasem lékaře a všech osoby, které by byly natáčeny či fotografovány.

Pacient, který nemluví česky nebo slovensky, má povinnost zajistit si tlumočníka.

Ordinační doba

Zdravotní péče je poskytována výhradně ve stanovené ordinační době.

Ordinační doba včetně případných změn je zveřejněna na webu ordinace www.medimasro.cz.

Ošetření mimo ordinační dobu je možné výhradně po předchozí dohodě s lékařem.

Pacienti sledují webové stránky ordinace www.medimasro.cz, které může být informace o změně ordinační doby.

Pacienti při objednávání respektují oddělení ordinační doby pro nemocné (obvykle dopoledne) a pro zdravé (obvykle odpoledne). Při telefonickém objednávání konzultují pracovníka recepce.

Chování v ordinaci

Během pobytu v prostorách ordinace včetně chodeb a čekáren udržují pacienti i jejich doprovod čistotu a klid. Zdrží se hlučných projevů, křiku a podobně.

Návštěvníci ordinace přichází do ordinace v čistém oděvu, očistí si obuv. V čekárně ani v ordinaci se nezouváme ani nepoužíváme žádné návleky.

Návštěvníci, jak pacienti, tak jejich doprovod, použijí v případě nachlazení, kašle a podobných příznaků respirátor.

Pacienti s podezřením na infekční onemocnění kontaktují před vstupem do prostor ordinace telefonicky recepci nebo sestru a řídí se jejími pokyny s cílem omezit riziko nákazy jiných osob.

Ve všech prostorách ordinace je přísně zakázáno kouření, požívání alkoholu či jiných návykových látek.

Do všech prostor ordinace je zakázán vstup zvířat, s výjimkou vodících nebo asistenčních psů.

Je zakázáno vstupovat do ordinace s jízdními koly, koloběžkami a podobně.

Do prostor ordinace je zakázáno vnášet zbraně, střelivo, výbušniny a jiné nebezpečné látky, stejně jako jakékoli návykové látky včetně alkoholu.

Pro zajištění bezpečnosti jsou prostory čekáren monitorovány kamerovým systémem.

Registrace pacientů

Registrujeme pacienty od narození do 19 let věku, pokud nám to dovoluje kapacita ordinace.

K registraci se pacienti objednávají telefonicky. K registraci přinesou rodiče průkaz pojištěnce. Registrace je možná i bez přítomnosti dítěte, ale podmínkou je přítomnost alespoň jednoho z rodičů – zákonného zástupce dítěte.

Při registraci uvede zákonný zástupce jméno a příjmení dítěte, rodné číslo adresu bydliště, telefon, email a zdravotní pojišťovnu dítěte.

Při registraci podepíše zákonný zástupce pacienta registrační list. Lékař si vyžádá informace od předchozího registrujícího lékaře. Nově registrovaný pacient je následně pozván na vstupní prohlídku.

Podle platného zákona může pacient změnit registrujícího lékaře nejdříve za 3 měsíce od registrace. Pokud se pacient registroval u jiného lékaře dříve než před třemi měsíci, nelze jej registrovat.

Registrace novorozence

Do péče přijímáme i novorozence. Rodiče, kteří mají zájem registrovat své novorozené dítě v naší ordinaci, nás mohou kontaktovat kdykoli během těhotenství. Po porodu nás informují o narození dítěte. Při propuštění z porodnice se objednají k vstupní prohlídce, která proběhne obvykle následující den.

Ukončení registrace pacienta

Poskytovatel zdravotních služeb může ukončit registraci pacienta v souladu s § 48 zákona č. 372/2011 Sb., zejména pokud pacient závažně porušuje vnitřní řád, pokud bez omluvy opakovaně nedodržuje termíny návštěv, narušuje poskytování zdravotních služeb nevhodným chováním nebo pokud přestane být zajištěna úhrada péče ze systému veřejného zdravotního pojištění.

O ukončení registrace je pacient písemně informován.

Neregistrovaným pacientům poskytujeme pouze neodkladnou diagnostickou a léčebnou péči.

Změny kontaktních údajů

Pacienti informují ordinaci bezodkladně o změně kontaktních údajů, zejména jména a příjmení dítěte nebo jeho zákonných zástupců, adresy bydliště, telefonu, emailu nebo zdravotní pojišťovny.

Objednávání

Snažíme se, aby naši pacienti v ordinaci zbytečně nečekali. Dbáme na to, aby se nemocné děti navzájem nenakazily. Chceme mít na každého pacienta dostatek času. Proto vyžadujeme, aby byl každý pacient k návštěvě ordinace předem objednán na konkrétní čas.

Pokud přichází rodiče s více dětmi ve stejný den, je třeba objednat každé dítě zvlášť.

Pacienti se objednávají telefonicky nebo prostřednictvím on-line služeb na webu ordinace. Objednávání emailem není možné. Při objednání pacienti vždy uvedou důvod návštěvy a další podrobnosti (horečka, vyrážka, průjem, zvracení,…).

Informační systém naší ordinace automaticky zasílá každému pacientovi notifikaci elektronickou poštou několik dnů před termínem návštěvy v ordinaci. Tato služba je doplňková, nelze se na ni spoléhat, rodiče pacientů si vždy termín zaznamenají.

Pacienti přichází do ordinace pět až deset minut před časem, na který jsou objednáni.

Pořadí pacientů, jak jsou zváni do ordinace, stanoví lékař. V některých situacích se může stát, že je v ordinaci přednostně ošetřen závažně nemocný pacient nebo že je některému pacientovi třeba věnovat díky jeho zdravotnímu stavu více času. V takových případech se čas ošetření dalších pacientů může posunout.

Pacienti, kteří se na objednaný termín nemohou dostavit, se telefonicky nejpozději 24 hodin předem omluví. V ordinaci tak využijeme čas pro jiné pacienty. Pokud se pacient opakovaně bez omluvy nedostaví na objednaný termín, je toto porušením vnitřního řádu a  poskytovatel zdravotních služeb je oprávněn požadovat od pacienta poplatek dle ceníku.

Preventivní prohlídky

Pacienti se objednávají k preventivním prohlídkám. Preventivní prohlídky jsou ze zdravotního pojištění hrazeny: u kojenců ve 2 a 6 týdnech, 3, 4, 6, 8, 10 a 12 měsících věku. Dále v 18 měsících věku, ve 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17 a 19 letech věku dítěte.

K preventivním prohlídkám se pacienti objednávají v ordinačních hodinách pro zdravé, tedy většinou v odpoledních hodinách.

Na preventivní prohlídku přinesou děti od 3 let věku vždy čerstvý vzorek moči, očkovací průkaz a zprávy od jiných lékařů.

Posudky, výpisy, zprávy

Pacienti se objednávají i v případě, kdy žádají o vydání posudku, výpisu ze zdravotnické dokumentace, lékařské zprávy a podobně. Tyto dokumenty vydáváme na žádost rodičů. Dokumenty jsou vydány obvykle do deseti pracovních dnů.

Oprávněné osoby mohou nahlížet do zdravotnické dokumentace pacientů a žádat o výpisy v souladu se zákonem. Bližší informace poskytne lékař.

Očkování

Pacienti se objednávají k očkování podle doporučení lékaře.

Pokud je dítě nemocné, očkování se neprovede, pacient se v takovém případě včas omluví, aby byl termín uvolněn pro další pacienty. Po dohodě nabídneme pro dítě náhradní očkovací termín.

Ošetřování člena rodiny – OČR

V odůvodněných případech vystaví ošetřující lékař na žádost rodičů rozhodnutí o potřebě ošetřování člena rodiny. Rozhodnutí je vystaveno na dítě, čerpat je může kterýkoli z rodičů, případě dalších osob dle zákona. Vydání rozhodnutí nezakládá povinnost rodiče volno a podporu čerpat. Rodiče se mohou v ošetřování dítěte i během ošetřovací doby vystřídat.

Rozhodnutí se vystavuje elektronicky.

Každé vydané rozhodnutí OČR je třeba také ukončit, kdy lékař buďto vyšetří dítě v ordinaci nebo rozhodne na základě distanční konzultace s rodiči. Rodiče jsou povinni o ukončení OČR požádat.

Vyšetření zraku PlusOptix

V ordinaci provádíme vyšetření zraku malých dětí pomocí autorefraktoru PlusOptix.

K vyšetření se objednávají děti od 6 měsíců veku. Zdravotní pojišťovny hradí dvě vyšetření do věku 4 let. V případě očního onemocnění v rodině hradí zdravotní pojišťovna do věku 4 let čtyři vyšetření. Další vyšetření hradí pacient.

Vyšetření provádíme i pro pacienty jiných lékařů.

Laboratorní testy v ordinaci

V naší ordinaci provádíme tyto testy:

  • vyšetření C-reaktivní protein z kapilárního odběru
  • hladina hemoglobinu z kapilárního odběru
  • krevní obraz 20 parametrů z kapilárního odběru
  • stanovení cholesterolu a lipidů z kapilárního odběru
  • kvantitativní kultivace bakterií v močí
  • antigen streptokoku
  • antigen Covid 19, chřipky a RS viru

V některých případech hradí test zdravotní pojišťovna, v jiných pacient podle ceníku. Bližší informace poskytne personál ordinace.

Odběry

V případě potřeby zajišťujeme na základě indikace lékaře širokou škálu laboratorních vyšetření ve smluvních laboratořích. Pacienti se k odběru objednávají, odběry provádíme obvykle mezi 8 a 9 hodinou dopoledne.

Telefonické a další konzultace

Pacientům poskytujeme konzultace bez návštěvy ordinace podle našich kapacit. Přednostně se věnujeme pacientům v ordinaci.

Pacienti mohou požádat o konzultaci (1) telefonicky, (2) prostřednictvím on-line služeb na webu ordinace, případně (3) emailem.

Vyřizování telefonických konzultací prodám lékaři v době, kdy v ordinaci nemají pacienty. Při velké vytíženosti se může stát, že na telefonické konzultace během ordinační doby nevyjde čas a neproběhnou.

Konzultace formou on-line služeb vyřizují lékaři po skončení ordinací doby. Při velké vytíženosti se může stát, že na konzultace vyjde čas až v dalších dnech.

Konzultace emailem vyřizujeme v dalších dnech.

Vydávání posudků a výpisů

Posudky a výpisy ze zdravotnické dokumentace vydáváme na písemnou žádost pacientů nebo jejich zákonných zástupců.

Posudky a výpisy jsou vydávány obvykle do 10 pracovních dnů. Jejich vydání je zpoplatněno podle platného ceníku.

Poskytnutí péče mimo ordinační dobu

Pacienti mohou v neodkladných případech vyhledat lékařské vyšetření v Oblastní nemocnici v Kolíně, Žižkova 146, a to buďto v ordinaci lékařské pohotovostní služby nebo na dětském oddělení, případně na oddělení dětské chirurgie nebi jiných specializovaných odděleních.

V případě ohrožení života volejte záchrannou službu telefonní číslo 155 nebo 112.

Nouzové situace a evakuace

V případě ohrožení (požár, únik plynu apod.) je nutné řídit se pokyny personálu a informačními tabulemi s únikovými cestami.

V ordinaci je na veřejně přístupném místě (na chodbě) umístěn automatický defibrilátor, který může použít i laik.

Ordinace je vybavena lékárničkou a personál je proškolen v poskytování první pomoci.

Zprávy od jiných lékařů

Pokud pacienti vyhledají péči jiných lékařů, specialistů, pohotovostní služby či nemocnic, vždy si vyžádají lékařskou zprávu a tuto bezodkladně předloží v naší ordinaci. Řádné předávání informací je nutnou podmínkou pro zajištění správné návaznosti, a tedy kvality a bezpečnosti péče o děti.

Rodiče pacientů mohou vložit zprávy ve formátu .pdf prostřednictvím on-line služeb na webu ordinace.

Úhrada poskytnutých služeb

Zdravotní péče je v naší ordinaci hrazena z veřejného zdravotního pojištění podle platných předpisů.

Naše ordinace má smlouvu se všemi zdravotními pojišťovnami poskytujícími veřejné zdravotní pojištění.

Naše ordinace nemá smlouvu se žádnou pojišťovnou poskytující komerční zdravotní pojištění. Takto pojištění pacienti uhradí u nás poskytnuté služby přímo a následně požádají o úhradu svou komerční pojišťovnu.

Služby, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění uhradí pacienti. Úhrada je provedena v hotovosti, možná je platba kartou. Ve výjimečných případech můžeme vystavit pacientovi fakturu.

Ochrana osobních údajů

Ordinace zpracovává osobní údaje pacientů v souladu s právními předpisy, zejména nařízením GDPR a zákonem č. 110/2019 Sb. o zpracování osobních údajů.

Pacienti mají právo na informace o zpracování jejich údajů, přístup k údajům, opravu nebo podání námitky. Více informací je k dispozici u lékaře nebo na webových stránkách ordinace.

Stížnosti a připomínky

Pacienti nebo jejich zákonní zástupci mohou podat stížnost na poskytovanou péči ústně, písemně nebo elektronicky.

Stížnosti vyřizuje vedoucí lékař ordinace. V případě nespokojenosti se způsobem vyřízení stížnosti se lze obrátit na místně příslušný krajský úřad, odbor zdravotnictví.